На сайті 89 гостей та відсутні користувачі

Правова допомога МЕДІАЦІЯ- ЯК ЕФЕКИВНИЙ ІНСТРУМЕНТ ДОСУДОВОГО ВИРІШЕННЯ СПОРІВ

МЕДІАЦІЯ- ЯК ЕФЕКИВНИЙ ІНСТРУМЕНТ ДОСУДОВОГО ВИРІШЕННЯ СПОРІВ

Створено: Середа, 12 квітня 2017, 14:02
Перегляди: 116

 

     Медіація- один із методів ефективного врегулювання спорів та конфліктів у різних сферах суспільного життя.

    Традиційним способом розв’язання проблем та непорозумінь в суспільстві  був і залишається суд,  про те, існує великий попит на альтернативні способи та методи вирішення спорів. Варто зазначити, що зміна процедури вирішення конфліктів  між сторонами в мирному контексті значно знизить навантаження на судову систему. Такі методи будуть сприяти ефективному поширенню культури, взаємоповаги, дипломатичності у взаємовідносинах осіб при врегулювання спорів.

     Медіація — процес, в якому нейтральна третя сторона, медіатор, допомагає в позасудовому вирішенню спорів, сприяючи досягненню добровільної угоди між конфліктуючими сторонами. Медіатор полегшує процес спілкування між сторонами, допомагає глибше зрозуміти їхні позиції та інтереси, шукає ефективні шляхи вирішення проблеми, надаючи можливість сторонам дійти власної згоди.

      Медіація за своєю суттю є неформальною, добровільною процедурою, вона показує чудові результати у розв’язанні конфліктів.

Основні принципи медіації:

    

       Гарантія конфіденційності є важливою складовою для сторін, медіатор повинен обговорити умови її збереження між конфліктуючими сторонами. Добровільність використання медіації проявляється в тому, що:

• жодну сторону не можна примусити до участі в медіації;

• кожен учасник може вийти з процесу медіації на будь-якому етапі;

• згода з результатом процесу медіації є також суто добровільною;

• сторони самі контролюють хід і результати медіації;

• послуги медіатора протягом усієї процедури приймаються обома сторонами добровільно.

       У будь-який час, у разі неможливості проведення процесу добросовісно, медіатор зобов'язаний його припинити.

Стадії медіації:

 

    Формування структури і довіри – стадія медіації, яка спрямована на налагодження контактів зі сторонами та організацію позитивного простору для проведення медіації. На цій стадії важливою є атмосфера, яка оточує сторін конфлікту. Доцільно розташувати учасників  процесу так, щоб вони зручно сиділи, добре чули і бачили один одного. Для даної стадії існують три важливі аспекти: комфорт, комунікація та можливість контролю.

    Аналіз фактів і виявлення проблем- стадія медіації, на якій всі учасники конфлікту повинні мати рівний обсяг інформації і добре усвідомлювати стан проблеми. Учасники  медіації вирішують, чи хочуть вони досягти угоди з усіх заявлених проблем або тільки з деяких, а також визначають черговість їх розгляду, так само ухвалюється принципове рішення про продовження, або припинення процесу.

     Пошук альтернатив – стадія медіації, передбачає пошук способів вирішення спору серед учасників переговорного процесу. На цій стадії учасники процесу можуть висловити свій прогноз розвитку подій у разі ухвалення рішення; обговорити можливі наслідки, що виникнуть при прийнятті рішення;обставини, які можуть виникнути при виконанні даного рішення, тощо.

      Переговори й ухвалення рішення - головним завданням цієї стадії є спрямування учасників процесу на спільну роботу. Роль медіатора на цьому етапі полягає в тому, щоб розповісти про процедури та технології, що здатні допомогти ухваленню ефективного рішення. На цьому етапі медіатор дає можливість сторонам взаємодіяти і стежить за тим, щоб кожному учасникові була надана можливість висловитися, винести свої пропозиції й оцінити пропозиції інших без будь-якого тиску.

    Складання підсумкового документа – остання стадія медіації, яка офіційно закріплює досягнуте порозуміння між сторонами. Угода повинна містити чіткий план виходу з конфліктної ситуації з вказаними часовими рамками та розподілом відповідальності між учасниками конфлікту. Формулювання угоди повинні бути чіткими та зрозумілими учасникам, а також мати стверджувальну, позитивну форму викладу. Не варто укладати між сторонами усну угоду, адже вона зазвичай має значно нижчий статус порівняно з письмовою угодою.

    У випадку коли медіатором встановлено повне взаєморозуміння між сторонами, можна стверджувати про успішність виконання спільного плану дій для виходу з конфліктної ситуації.

Головний спеціаліст Нововолинського бюро

правової допомоги –                                                                                                 Т.Я. Нич